روای روایت ها

مشکل اساسی روایت هایی که عایشه را هنگام ازدواج با پیامبر (ص) کم سن نشان می دهد اینست که راوی تمام روایت ها خود عایشه یا خواهر زاده اش ابن عامر می باشد . اما ایراد این راویان چیست ؟

بحث پیرامون این موضوع که چرا عایشه نیاز به چنین جعلی داشته را در ادامه به مرور بررسی خواهیم نمود ، اما ذکر یک حدیث را برای بررسی صحت روایات نقل شده توسط عایشه کافی می دانیم .پیامبر(ص) فرموده است: «لقد قلت کلمه لو مزجت بماء البحر لمزجته» آنچه تو (عایشه) گفتی اگر با بحر بیامیزند آن را آلوده خواهد ساخت. (سنن ترمذی)


اما در مورد خواهرزاده عایشه ابن عامر باید گفت که او هنگام ازدواج عایشه با پیامبر 5 سال داشته و چگونه میتوانسته زمان تولدعایشه را به خاطر داشته باشد و مهمتر اینکه چگونه طفل 5 سال اینهمه روایات را با جزئیات کامل در آن سن به یاد داشته ؟ تا آنجا که می گوید: «پیامبر در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول به مدینه هجرت نمودند و در شؤال همان سال درست هشت ماه بعد با وی ازدواج کرد؟!»

این در حالیست که خود عایشه نیز که ادعا میکند در شش سالگی به عقد پیامبر در آمده است جزییات کامل رویدادهای آنزمان را بخاطر دارد که از دید تاریخی جای شگفتی دارد .و این گمان را که دسیسه ای برای جعل در کار بوده است را تقویت میکند .

 

اما روایت دیگر از ان هشام است و بخوانیم در چه شرایطی روایت نموده : هشام بن عروه راوی این حدیث پس از هفتاد و یک سال زندگی در مدینه آن را به قصد عراق ترک گفته و صیغه های مختلف این حدیث از طریق راویان عراقی روایت شده است. جالب اینجاست که حدیث سن عایشه  در هنگام عقد با پیامبر(ص) در شش سالگی تا زمانی که در مدینه بود (هفتاد و یک سال) بیان نکرده است و در عراق برای روایان عراقی نقل کرده است.
مولف «تهذیب التهذیب» (کتابی مشهور در علم رجال) معتقد است که آن بخشی ازروایت های هشام بن عروه که از طریق روایان عراقی روایت شده اند قابل پذیرش نیست وی همچنین می افزاید که حتی مالک بن انس در مورد آن عده احادیث او که از طریق راویان عراقی روایت شده است ملاحظه داشت. وی در ادامه می افزاید هشام بن عروه در اواخر عمرش (تقریباً زمانی که به عراق هجرت نمود) حافظه اش ضعیف شده بود.(تهذیب التهذیب، ج11، ص48، 51) فلذا طبق نظر رجالیون تمامی نقل های هشام بن عروه در عراق به دلیل از دست دادن حافظه اش مورد قبول نیست.

ازدواج عایشه با جبیر پیش از پیامبر  و باکره نبودنش

 وروى ابن سعد عن أبیملیکة أن رسول الله صلى الله علیه وسلم عندما خطب عائشة . قال أبو بکر : إنی کنتأعطیتها مطعما " لابنه جبیر . فدعنی حتى أسلها منهم .فاستسلها منهم فطلقها.فتزوجها رسولالله صلى الله علیه وسلم.
*الطبقات الکبرى 59 / 7 ، الإصابة 359 / 4
ابوبکر عایشه را به ازدواج "جبیر بن مطعم" در آورد ، پس از مدتی او را از ایشان گرفته و طلاقش داد ...

ابن سعد، طبقات الکبری، ص529؛ الاصابه، ج4، ص356

  

باکره بودن عایشه
روایات باکره بودن عائشه را تنها از خود او نقل کرده اند و با روایت های دیگر در تناقض است.از جمله«یروی ابو داود:لما تزوج بها اقام عندها ثلاثا ثم قال : لیس بک علی اهلک هو ان إن شئت سبعت... و کان روسل الله اذا تزوج البکر أقام عندها سبعا و اذا تزوج الثیب أقام عندها ثلاثا»
(سنن ابن داود / کتاب النکاح / باب فی المقام عند البکر / رقم2124)
این روایت دقیقا بیان می دارد که آنچه عائشه خود روایت می کند او بکر نیوده است ؛ زیرا چنانکه روایت بیان دارد پیامبر نزد زن باکره خود هفت روز و نزد غیر باکره ها سه روز اقامت داشت اند. و چون نزد هائشه سه روز اقامت داشت، بیان کننده آن است که عائشه آن چنان که خود ادعا دارد بکر نبوده است!!؟

 

 -     محاسبه سن عایشه با استفاده از سن ایمان او (21 سال)

سال اسلام آوردن عایشه نیز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا مشخص و روشن می‌کند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عایشه اول بعثت ایمان آورد
و جزء هیجده نفر اولی بود که به ندای رسول خدا لبیک گفت.

نووی در تهذیب الإسماء می‌نویسد:وذکر أبو بکر بن أبی خیثمة فی تاریخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغیرة بعد ثمانیة عشر إنسانا ممن أسلم .
ابن خیثمیه در تاریخش از ابن اسحاق نقل کرده است:که عایشه در کودکی و بعد از هیجده نفر ایمان آورد.النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف بن مری(متوفای676 هـ) ، تهذیب الأسماء واللغات ،ج 2 ، ص 615 ، تحقیق : مکتب البحوث والدراسات ،دار النشر : دار الفکر - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م.

و مقدسی می‌گوید:وممن سبق إسلامه أبو عبیدة بن الجراح والزبیر بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عمیس الخثعمیة امرأة جعفر ابن أبی طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعیدبن زید بن عمرو وأسما بنت أبی بکر وعائشة وهی صغیرة فکان إسلام هؤلاء فی یدعو فی خفیة قبل أن یدخل دار أرقم بن أبی الأرقم.ثلاث سنین ورسول الله
کسانی که در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند:ابوعبیده جراح .... و از زنان اسماء دختر بنت عمیس همسر جعفر بن أبی طالب ... و عائشه که در آن زمان خردسال بود . این افراد در سال سه سال اول بعثت که رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت می‌کرد،اسلام آوردند، قبل از آن که رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبی الأرقم بشوند.المقدسی، مطهر بن طاهر -متوفای507 هـ- البدء والتاریخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مکتبة الثقافة الدینیة – بورسعید.


و ابن هشام نیز نام عائشه را جزء کسانی می‌آورد که در سال اول بعثت ایمان آورده است ؛ در حالی که هنوز کودک بوده است.

إسلام أسماء وعائشة ابنتی أبی بکر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبی بکروعائشة بنت أبی بکر وهی یؤمئذصغیرة وخباب بن الأرت حلیف بنی زهرة.الحمیری المعافری، عبد الملک بن هشام بن أیوب ابومحمد -متوفای213هـ- السیرة النبویة، ج 2 ، ص 92 ، تحقیق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجیل،الطبعة: الأولى، بیروت

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش - سال اول بعثت-هفت ساله بوده باشد، در سال چهارم هجری -سال ازدواج رسمی با رسول خدا- 24ساله خواهد بود.
بنابر این گفته حتی اگر در بدترین حالت سن عایشه را حداقل سن خرد پذیر 4 سالگی(با فرض ضریب هوشی بالا) در نظر بگیریم باز سن ازدواج عایشه با پیامبر  در 21 سالگی خواهد بود.     

 

 

-     محاسبه سن عایشه با استفاده از سن حضرت فاطمه (س) (21 سال یا بیشتر)

قوله " صلى الله علیه وآله وسلم " لفاطمة : أنها سیدة نساء العالمین ، وبین ما نسب إلیه " صلى الله علیه وآله وسلم " من أنه لم یکمل من النساء إلا مریم ابنة عمران ، وآسیة امرأة فرعون ، وأن فضل عائشة على النساء کفضل الثرید على سائر الطعام .*السیرة النبویة لابن کثیر ج 2 ص 137 .

یقول الطحاوی : " قد یحتمل أن یکون ما فی هذا الحدیث قبل بلوغ فاطمة ، واستحقاقها الرتبة التی ذکرها رسول الله " صلى الله علیه وآله وسلم " لها . إلى أن قال : وأن کل فضل ذکر لغیر فاطمة ، مما قد یحتمل أن تکون فضلت به فاطمة ، محتملا لان یکون وهی حینئذ صغیرة ، ثم بلغت بعد ذلک الخ ".*مشکل الآثار ج 1 ص 52

 لقد قال الطحاوی هذا ، بعد أن جزم قبل ذلک بقلیل ، بأن فاطمة صلوات الله وسلامه علیها کان عمرها حین توفیت خمسا وعشرین سنة . *مشکل الآثار ج 1 ص 47

 عالمان اهل سنت سخن از پیامبر در مورد عایشه نقل کردند که پیامبر فرموده فاطمه سرور تمام بانوان جهان است و در مورد عایشه فضیلتی را برشمرد که بر دیگر زنان برتری دارد و دیگران آن را ندارند .
نکته :وقتی کسی میگوید فاطمه سرور تمام بانوان جهان باشد چگونه برای عایشه فضیلتی است که برای او نیست ؟!
عالمان اهل سنت مانند " طحاوی" که ناقل آن دو حدیث نیز می باشد چنین توجیه کرده است که جمله ای که درباره عایشه آمده است مربوط به زمانیست که فاطمه کوچک و نابالغ بوده .
خود او میگوید :" فاطمه در بیست و پنج سالگی در گذشت "مشکل الاثار ج 1 ص47و52-سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام .ص264
به این ترتیب میدانیم که حضرت زهرا دو تا سه سال پیش از بعثت به دنیا آمده اند و ضمنا طبق این روایت از عایشه چند سالی (حداقل سه سال) کوچکتر بودند ، بر این اساس اگر ازدواج عایشه را سال چهارم پس از هجرت در نظر بگیریم  بازبه سنی بالای 21 سال برای عایشه هنگام ازدواج با پیامبر می رسیم .

 

 

-      محاسبه سن عایشه با مقایسه بین سن او و خواهرش اسماء (21 سال)


یکی از مسائلی که سن دقیق عایشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات می‌رساند،مقایسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبی بکر است.
طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجری بیست و هفت سال داشته است. همچنین در سال هفتاد و سه از دنیا رفته است؛ در حالی که صد ساله بوده است.ابونعیم اصفهانی در معرفة الصحابة می‌نویسد:أسماء بنت أبی بکر الصدیق ... کانت أخت عائشة لأبیها وکانت أسن من عائشةولدت قبل التأریخ بسبع وعشرین سنة.
اسماء دختر ابوبکر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمد.الأصبهانی، ابونعیم أحمد بن عبد الله
-متوفای430هـ-، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الکبیر.
و طبرانی می‌نویسد:مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبی بَکْرٍ الصِّدِّیقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِینَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَیْرِ بِلَیَالٍ ... وکان لاسماء یوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِیخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِینَ سَنَةً وَقَبْلَ مَبْعَثِ النبی صلى اللَّهُ علیه وسلم بِسَبْعَ عَشْرَةَ سَنَةً .
اسماء دختر ابوبکر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبیر از دنیا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ،بیست و هفت سال قبل از تاریخ
و هفده سال قبل از هجرت به دینا آمده بود.   الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب ابوالقاسم -متوفای360هـ- المعجم الکبیر، ج 24 ، ص 77 ، تحقیق:
حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانیة، 1404هـ – 1983م.
ابن عساکر نیز می‌نویسد:کانت أخت عائشة لأبیها وکانت أسن من عائشة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة. اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وی بود، اسماء بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمده بود.
ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفای571هـ تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل،
ج 69 ، ص 9 ، تحقیق: محب الدین أبی سعید  عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفکر - بیروت - 1995.

و ابن اثیر می‌نویسد:قال أبو نعیم : ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة.ابو نعیم گفته: اسماء بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمده است.
الجزری، عز الدین بن الأثیر أبی الحسن علی بن محمد-متوفای630هـ- أسد الغابة فی معرفة الصحابة،ج 7 ، ص 11 ، تحقیق عادل أحمد الرفاعی، ناشر:
دار إحیاء التراث العربی - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.

و نووی می‌نویسد:وعن الحافظ أبی نعیم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلى الله علیه وسلم بسبع وعشرین سنة .از حافظ أبونعیم نقل شده است که گفت:
اسماء بیست و هفت سال قبل از هجرت به دنیا آمد.النووی، ابوزکریا یحیی بن شرف بن مری، -متوفای676 هـ- ، تهذیب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقیق: مکتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفکر - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م
و حافظ هیثمی می‌نویسد:وکانت لأسماء یوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة وولدت أسماء لأبی بکر وسنه إحدى وعشرون سنة.
اسماء در هنگام وفات صد سال داشت،بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمد،و ابوبکر در هنگام ولادت او بیست و یک سال داشت. الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر -متوفای 807 هـ-، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ..


ابن حجر عسقلانی می‌گوید: أسماء بنت أبی بکر الصدیق زوج الزبیر بن العوام من کبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعین .
اسماء دختر ابوبکر، همسر زبیر بن عوام که از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگی کرد و در سال هفتاد و سه و یا هفتاد و چهار از دنیا رفت.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل- تقریب التهذیب، ج 1 ، ص 743 ، تحقیق: م حمد عوامة، ناشر: دار الرشید - سوریا، الطبعة: الأولى


ابن عبدالبر قرطبی نیز می‌نویسد: وتوفیت أسماء بمکة فی جمادى الأولى سنة ثلاث وسبعین بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبیر بیسیر...
قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبی بکر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.

اسماء در جمادی الأول سال هفتاد و سه در مکه و بعد از کشته شدن فرزندش عبد الله بن زبیر از دنیا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبکر بعد از هفده نفر
اسلام آورد و در حالی از دنیا رفت که صد سال سن داشت.النمری القرطبی، ابوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ..

صفدی می‌نویسد:
وماتت بعده بأیام یسیرة سنة ثلاث وسبعین للهجرة وهی وأبوها وابنها وزوجها صحابیون قیل إنها عاشت مائة.

اسماء بعد از گذشت مدت کوتاهی پس از عبد الله بن زبیردر سال هفتاد و سه از دنیا رفت.پدر، پسر و همسر او صحابی بودند و گفته شده است که او صد سال زندگی کرد.الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبک الوافی بالوفیات، ج 9 ، ص 36 ، تحقیق أحمد الأرناؤوط وترکی مصطفى، ناش
ر: دار إحیاء التراث - بیروت - 1420هـ- 2000م.
و بیهقی نقل می‌کند که اسماء، ده سال از عایشه بزرگتر بوده است:
أبو عبد الله بن منده حکایة عن بن أبی الزناد أن أسماء بنت أبی بکر کانت أکبر من عائشة بعشر سنین .
ابن منده از ابن أبی الزناد نقل کرده است که اسماء دختر ابوبکر، ده سال از عایشه بزرگتر بوده است.
البیهقی، أحمد بن الحسین بن علی بن موسی ابوبکرسنن البیهقی الکبرى، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مکتبة دار الباز - مکة المکرمة

و ذهبی و ابن عساکر نیز همین مطلب را نقل می‌کنند:قال عبد الرحمن بن أبی الزناد کانت أسماء أکبر من عائشة بعشر.الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، سیر أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..


ابن کثیر دمشقی سلفی در کتاب البدایة والنهایة می‌نویسد:
وممن قتل مع ابن الزبیر فى سنة ثلاث وسبعین بمکة من الأعیان ... أسماء بنت أبى بکر والدة عبد الله بن الزبیر... وهى أکبر من أختها عائشة بعشر سنین... وبلغت من العمر مائة سنة ولم یسقط لها سن ولم ینکر لها عقل .
کسانی که با عبد الله بن زبیر در سال هفتاد و سه در مکه از دنیا رفتند .... اسماء دختر ابوبکر مادر عبد الله بن زبیر ...او از خواهرش عایشه ده سال بزرگتر بود، در حالی از دنیا رفت که صد ساله بود و هیچ یک از دندان‌های او نیفتاده و عقلش نیز دچار اختلال نشده بود.ابن کثیر الدمشقی، إسماعیل بن عمر القرشی
ابوالفداء، البدایة والنهایة، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مکتبة المعارف – بیروت.

ملا علی قاری می‌نویسد:
وهی أکبر من أختها عائشة بعشر سنین وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أیام ... ولها مائة سنة ولم یقع لها سن ولم ینکر من عقلها شیء ، وذلک سنة ثلاث وسبعین بمکة.
اسماء از خواهرش عایشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از کشته شدن پسرش از دنیا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهایش نیفاده
و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مکه اتفاق افتاد.ملا علی القاری، علی بن سلطان محمد الهروی، مرقاة المفاتیح
شرح مشکاة المصابیح، ج 1 ، ص 331 ، تحقیق: جمال عیتانی،

و امیر صنعانی می‌نویسد:وهی أکبر من عایشه بعشر سنین وماتت بمکة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولهامن العمر مائة سنة وذلک سنة ثلاث وسبعین .
اسماء ده سال از عایشه بزگتر بود، و در مکه و و کمتر از یک ماه بعد از کشته شدن پسرش از دنیا رفت، در حالی که صد سال سن داشت. این مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .الصنعانی الأمیر، محمد بن إسماعیل سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحکام، ج 1 ، ص 39 ، تحقیق: محمد عبد العزیز الخولی،
ناشر:دار إحیاء التراث العربی - بیروت، الطبعة: الرابعة،.

نتیجه : اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عایشه بزرگتر بوده است . پس عایشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در سال چهام هجرت )سال ازدواج رسمی با پیامبر) 21 ساله بوده است.

از طرف دیگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، صد منهای 73 مساوی است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.اسماء از عایشه10 سال بزرگتر بوده. 10 منهای 27 مساوی است با 17 .پس عایشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پیش از این ثابت کردیم که پیامبر در شوال سال چهارم
هجری رسماً با عائشه ازدواج کرده است ؛ یعنی عایشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 21سال داشته است.

 

-     محاسبه سن عایشه با استفاده از سال تولد او(21 سال)

طبری آورده است که: «ابوبکر صدیق رضی الله عنه دارای چهار فرزند بود که همه آنها را در دوره جاهلیت به دنیا آمده بودند.»

اگر عایشه قبل از بعثت به دنیا آمده باشد با احتساب 13 سال بعثت و دو سال بعد از هجرت و اینکه عایشه پیش از بعثت با جبیر ازدواج نموده بود

(فرض همان شش سالگی که به دروغ نسبت داد )و پس از بعثت بعنوان بیستمین زن ایمان آورنده شناخته شده بود میبایست سن او حداقل 21 سال بوده باشد .

   21= 13+2+6

 

 

 

-     سال ازدواج با پیامبر

وتزوج رسولُ الله صلى الله علیه وسلم، بعد خدیجة، سودة بنت زَمعة بن قیس، من بنی عامر بن لؤی،قبل الهجرة بأشهر... فکانت أول امرأة وطئها بالمدینة

.رسول خدا بعد از خدیجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج کرد و او نخستین همسری بود که رسول خدا در مدینه با او همبستر شد

.البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر متوفای279هـ،أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الکبیر.

از طرف دیگر ذهبی مدعی است که سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .
وتوفیت فی آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبی صلى الله علیه وسلم أربع سنین لا تشارکها فیه امرأة ولا سریة ، ثم بنى بعائشة بعد ... .
سوده در سال آخر خلافت عمر از دنیا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هیچ زنی و هیچ کنیزی در آن چهار سال
با سوده در این امر شریک نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج کرد.

الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ -.

در نتیجه ، عایشه در سال چهارم هجرت- چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سود-با آن حضرت ازدواج کرده است.

 

 

-     خواستگاری نشدنی (پیمان برادری ابوبکر)

از نخستین تناقضهای بسیار صریح موجود در روایتهای نقل شده در بخاری و برخی منابع دیگر درباره جریان ازدواج پیامبر اسلام با عایشه جریان خواستگاری عایشه توسط پیامبر از پدرش ابو بکر است آنچه درستی این روایت را از پایه با مشکل روبرو میکند :
حدیث خطبة عائشة فمنها : ما رواه فی کتاب النکاح عن عروة أن النبی - صلى الله علیه وآله وسلم - خطب عائشة ، فقال له أبو بکر : إنما أنا أخوک ، فقال : « أنت أخی فی دین الله وکتابه وهی لی حلال .     صحیح البخاری کتاب النکاح باب تزویج الصغار رقم 5081
در این روایت ابو بکر در پاسخ خواستگاری پیامبر از دخترش عایشه در پاسخ پیامبر میگوید که چنین چیزی شدنی نیست زیرا که من برادر شما هستم- اشاره به پیمان برادری ابوبکر با پیامبر  .مشکلی که این روایت با آن روبروست آنستکه جریان خواستگاری چنانچه عایشه مدعی است پیش از هجرت پیامبر به مدینه و در مکه اتفاق افتاده است !اما پیمان برادری میان مسلمانان چنانکه پیامبر آنرا بست در مدینه و پس از هجرت از مکه به مدینه رخ داد!
حالا چگونه ممکن است پیمان برادری که بعدا در مدینه بسته شده در اینجا و پیش از وقوع مورد استناد ابوبکر قرار گیرد خوب باید از عایشه  وبخاری پرسید.

 

 

-     حسادت عایشه به دیگر زنان پیامبر

چنانکه معروف است عایشه دچار حسد فوق العاده زیادی نسبت به بقیه همسران پیامبر بوده و گاه و بیگاه چنین احساسی را ابراز میکرده از جمله:
وقال ابن حجر : إن عائشة کانت تغار من نساء النبی وکانت تغار من خدیجة أکثر . فتح الباری ح‍ 7 / 136
ابن حجر میگوید: عایشه نسبت به دیگر زنان پیامبر بویژه خدیجه بسیار حسادت میورزید

عن عائشة قالت : کان رسول الله صلى الله علیه وسلم لا یکاد یخرج من البیت حتى یذکر خدیجة . فیحسن الثناء علیها. فذکرها یوما " من الأیام فأدرکتنی الغیرة . فقلت : هل کانت إلا عجوزا " ، فقد أبدلک الله خیرا " منها ، فغضب ، ثم قال : لا والله ما أبدلنی الله خیرا " منها ، آمنت بی إذ کفر الناس . وصدقتنی إذ کذبنی الناس ، وواستنی فی مالها إذ حرمنی الناس . ورزقنی الله منها أولادا " إذ حرمنی أولاد النساء ، قالت عائشة : فقلت فی نفسی لا أذکرها بسیئة أبدا "
* أحمد وإسناده حسن ( الزوائد 224 / 9 ) وابن عبد البر  وابن کثیر -البدایة والنهایة 92
عایشه میگوید: پیامبر از خانه بیرون نمیشد مگر انکه از خدیجه یادی کند ئ او را به نیکی یاد فرماید پس در روزی از روزها دچار حسادت فراوان نسبت به او شده و گفتم ای پیامبر مگر خدیجه چیزی بیش از یک پیرزن بود؟! پس پیامبر خشمگین شده و فرمود : نه به خدا قسم خدا بهتر از خدیجه به من نداد.....

عن عائشة قالت : ما غرت على امرأة کما غرت على خدیجة ، وما بی أن أکون أدرکتها . ولکن لکثرة ذکر رسول الله " صلى الله علیه وآله وسلم " إیاها ، وإن کان لیذبح الشاة ؟ فیتبع بذلک صدائق خدیجة یهدیها لهن. *صحیح البخاری ج 9 ص 292 ، و ج 5 ص 48 ، و ح 7 ص 47 ، و ج 8 ص 15 ، وصحیح مسلم ج 7 ص 134 و 133 ، وأسد الغابة ج 5 ص 438 ، والمصنف ج 7 ص 493 ، والاستیعاب هامش الإصابة ج 4 ص 286 ، وصفة الصفوة ج 2 ص 8 ، عن البخاری ، ومسلم ، وتاریخ الاسلام للذهبی ج 2 ص 153 ، والبدایة والنهایة ج 3 ص 12.
عایشه میگوید: به هیچ زنی به اندازه خدیجه حسادت نورزیدم با انکه او را هرگز ندیده بودم ...

وقد ذکر النبی " صلى الله علیه وآله وسلم " خدیجة یوما ، فغارتأم المؤمنین ، فقالت : هل کانت إلا عجوزا أبدلک الله خیرا منها ؟ وفی لفظ مسلم : " وما تذکر من عجوز من عجائز قریش ، حمراء الشدقین ، هلکت فی الدهر ، أبدلک الله خیرا ممنها " ؟ فغضب " صلى الله علیه وآله وسلم " ، ‹ صفحة 292 › حتى اهتز مقدم شعره ، ثم قال : لا والله ، ما أبدلنی الله خیرا منها الخ الروایة.
روزی پیامبر از خدیجه یاد کرد پس عایشه از خشم و خسادت بر آشفته و گفت:.....
*صحیح مسلم ج 7 ص 134 ، لکنه لم یذکر جوابه " صلى الله علیه وآله وسلم " وأسد الغابة ج 5 ص 857 / 558 و 438 والإصابة ج 4 ص 283 ، والاستیعاب هامشها ج 4 ص 286 / 287 ، وصفة الصفوة ج 2 ص 8 ، ومسند أحمد ج 6 ص 117 ، ولیراجع البخاری ج 2 ص 202 ط سنة 1309 ه‍ . ق والبدایة والنهایة ج 3 ص 128 واسعاف الراغبین بهامش نور الابصار ص 96 .

وقال العسقلانی والقسطلانی : " وأن عائشة کانت تغار من نساء النبی " صلى الله علیه وآله وسلم " ، لکن کانت تغار من خدیجة أکثر " .
* فتح الباری ج 7 ص 102 ، وإرشاد الساری ج 6 ص 166 و ج 8 ص 113 .
عایشه نسبت به دیگر زنان پیامبر حسادت میورزید اما نسبت به خدیجه بیشتر...

نمونه های چنین حسادتهایی در تاریخ عایشه فراوان است اما آنچه برای ما مهم است آنستکه کسیکه داری چنین حسادتی بوده بی شک برای قیاس و به رخ کشیدن و ارضای حس برتری جویی هم که بوده باید جهت مقایسه هم که شده سن همسر دیگر –همزمان- را نیز روایت میکرده که مثلا من شش ساله و بودم و همسر دیگری مثلاٌ 30 ساله.اما میبینیم در هیچ جا عایشه اشاره ای به سن سوده بنت زمعه نمیکند با آنکه درست در یک زمان به عقد هم در آمده بودند.

حال فرض کنید گفته شود که سوده در زمانی که عایشه این حدیث- یعنی حدیث شش ساله بودنش- را روایت کرده سوده بنت زمعه از دنیا رفته بوده است. اما نادرستی چنین فرضیه ای هنگامیکه مشخص میشود که بدانیم عایشه دارای حسادت فراوانی نسبت به خدیجه همسر اول پیامبر که او هم در زمان ازدواج پیامبر با عایشه فوت کرده بوده !! , است. آنهم بر پایه روایتهای زیر:
وقد ذکر النبی " صلى الله علیه وآله وسلم " خدیجة یوما ، فغارت أم المؤمنین ، فقالت : هل کانت إلا عجوزا أبدلک الله خیرا منها ؟ وفی لفظ مسلم : " وما تذکر من عجوز من عجائز قریش ، حمراء الشدقین ، هلکت فی الدهر ، أبدلک الله خیرا ممنها " ؟ فغضب " صلى الله علیه وآله وسلم " ، ‹ صفحة 292 › حتى اهتز مقدم شعره ، ثم قال : لا والله ، ما أبدلنی الله خیرا منها الخ الروایة.
*صحیح مسلم ج 7 ص 134 ، لکنه لم یذکر جوابه " صلى الله علیه وآله وسلم " وأسد الغابة ج 5 ص 857 / 558 و 438 والإصابة ج 4 ص 283 ، والاستیعاب هامشها ج 4 ص 286 / 287 ، وصفة الصفوة ج 2 ص 8 ، ومسند أحمد ج 6 ص 117 ، ولیراجع البخاری ج 2 ص 202 ط سنة 1309 ه‍ . ق والبدایة والنهایة ج 3 ص 128 واسعاف الراغبین بهامش نور الابصار ص 96 .
روزی پیامبر از خدیجه یاد کرد پس عایشه از خشم و حسادت بر آشفته و گفت : ای پیامبر مگر خدیجه چیزی بیش از یک پیرزن بود؟!! پس پیامبر خشمگین شده و فرمود : نه به خدا قسم خدا بهتر از خدیجه به من نداد...
از سوی دیگر چنانچه گذشت عایشه نسبت به تمامی زنان پیامبر حسادت میورزیده حال چگونه است که برای ارضای این حس هیچ یادی از سن بسیار زیادتر سوده بنت زمعه و یا باکره نبودنش نمیکند باز جای پرسش فراوان دارد.

 

 

-     عایشه مفتی

اما آنچه بیش از بیش روایتهای بالا بودن سن عایشه حتى از 22 سال را در هنگام دخول را میتوان در این حدیث که سنیان همگی بر آن صحه گذاشته اند دریافت:
وأخرج ابن سعد عن القاسم قال : کانت عائشة استقلت بالفتوى فی عهد أبی بکر وعمر وعثمان .
*الحاکم ( المستدرک 8 / 4 ) وسیر أعلام النبلاء 133 / 2 .
عایشه در زمان ابو بکر و عمر و عثمان در صدور فتوا استقلال یافته بود!
اگر روایت خود عایشه را در مورد سنش بپذیریم که در هنگام فوت پیامبر 18 سال داشته و چون پدرش بلافاصله در پس از پیامبر فوت کرده در اینصورت چگونه ممکن است زنی هجده ساله آنهم با حضور زنان دیگری چون ماریه قبطیه و ام سلمه و ... که هم بزرگتر از او و هم به گواهی تاریخ دانشمند تر بوده اند یا در حضور بانویی چون حضرت زهرا سلام الله علیها بتوند استقلال در قضاو فتوا دادن داشته باشد مگر آنکه سنش بسیار بیشتر از آنچه باشد که خود میگوید.
از دیگر سو ما در تاریخ با انبوهی از روایتهایی مواجهیم که عایشه از پیامبر نقل میکند حال اگر فرض کنیم که همانگونه که عایشه خود نقل میکند سنش در هنگام دخول پیامبر 9 سال بوده و آنچنانکه مدعی است در آن هنگام از فرط خرد سالی هنوز با اسباب بازهایش بازی میکرده اما باز میبینیم روایتهای فقهی عایشه که مورد استناد اهل سنت است بسیار فراوان است و لازمه اعتماد به آنها این استکه عایشه از حالت کودکی خارج شده باشد یعنی حداقل 16 ساله باشد تا بتوان به گفته وی اعتماد کرد با این حساب آیا منطقی است که در عرض دو سال یعنی تا 18 ساله شدن بیش از 25000 حدیث از پیامبر شنیده باشد تازه آنهم احادیث فقهی فقط؟!

 

-     دیگر انگیزه ی جعل

ممکن است این پرسش برای خواننده پیش بیاید که چرا عایشه یا راویان سنی چنین احادیثی را برای وی جعل کرده اند؟!!
نخستین پاسخ را باید در نسبت عایشه با خلیفه اول جستجو کنید.عایشه دارای احادیث فراوانی درباره فضیلتهای پدرش از زبان پیامبر اسلام است اما لازمه باوراندن این افکار به مردم آنستکه کودکی عایشه با زندگی رسول خدا پیوند داده شود بنابر این خلفا – هر سه- بعلاوه معاویه به چنین کاری دست زدند و مجموعه ای از این دست روایتها را برای عایشه جعل کردند البته نباید در این میان از نقش رشوه و خرید وجدان نیز غافل شویم چرا که بنابر روایتهای ذیل

عن ذکوان مولى عائشة قال : قدم درج من العراق فیه جواهر إلى عمر بن الخطاب . فقال لأصحابه : أتدرون ما ثمنه. فقالوا : لا . ولم یدروا کیف یقسمونه . فقال : أتأذنون أن أرسل به إلى عائشة لحب رسول الله صلى الله علیه وسلم إیاها . قالوا : نعم . فبعث به إلیها.
*الحاکم  المستدرک 8 / 4  وسیر أعلام النبلاء 133 / 2 .
ذکوان غلام عایشه چنین نقل میکند که روزی جواهری ای از عراق برای عمر بن خطاب فرستاده شد . عمر از اطرافیان پرسید آیا میدانید قیمت آن چیست؟ گفتند:نه.و ندانستند چگونه انرا تقسیم کنند پس عمر از آنان اجازه خواست تا آنرا تمام و کمال به نزد عایشه بفرستند و انان نیز اذن بدینکار دادند!!
البته عمر این کار خود را با عشق پیامبر به عایشه توجیه میکند اما آیا این کار بدون ما به ازای قبلی برای عایشه بوده است؟
وأخرج ابن سعد عن مصعب بن سعد قال : . فرض عمر لأمهات المؤمنین عشرة آلاف . وزاد عائشة ألفین . وقال : إنها حبیبة رسول الله صلى الله علیه وسلم.
*الطبقات الکبرى 67 / 8 .
ابن سعد روایت میکند که عمر برای هر کدام از زنان پیامبر ده هزار (درهم) مقرری قرار دادند و برایعایشه دوهزار درهم بیشتر !

وفی عهد معاویة بن أبی سفیان . تعهد معاویة أم المؤمنین بالعطایا . روی عن عروة أن معاویة بعث إلى عائشة بمائة ألف.
* الحلیة / أبو نعیم 47 / 7 ، سیر أعلام النبلاء 131 / 2 ، المستدرک 13 / 4 .
معاویه متعهد شده بود که ام المزمنین عایشه را با بخششها اکرام کند و عروئ روایت میکند که عایشه صد هزار درهم از معویه بخشش دریافت کرد.

وأخرج أبو نعیم عن عبد الرحمن بن القاسم قال : أهدى معاویة لعائشة ثیابا " وورقا " وأشیاء توضع فی أسطوانتها.*الحلیة 48 / 2 .
ابو نعیم ازعبد الرحمن بن قاسم روایت میکند که: معاویة به عایشه پیراهنهایی از جنس"وورقا" و اشیاء گرانبهای دیگری هدیه نمود!

حالا چرا؟ در همین روایتهای جعلی جستجو کنید مثل روایتهای فضائل معاویه از زبان پیامبر که خانم عایشه روایت فرموده اند!!

 

 

 

 

-     آزار پیامبر توسط عایشه و حفصه

شاید ذکر برخی رفتارهای نامناسب از سوی عایشه به شیعیان نسبت داده شود ، اما  همچون گذشته این علمای اهل سنت هستند که روایت میکنند .

 

حفصه وعایشه علیه رسول خدا و برای آزار او اتفاق کرده بودند. صحیح بخاری ج۶ص۶۹

و ایه نازل شد که "اگر شما -همسران پیامبر- از کار خود توبه کنیدبه نفع شماست‏،زیرادلهایتان از حق منحرف گشته‏؛
و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهید، -کارى از پیشنخواهید برد- زیرا خداوند یاور اوست و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح‏، و
فرشتگان بعداز آنان پشتیبان اویند"

 سوره تحریم ایه ۴ و ۵- تفسیر الثعلبی - ذیل همین ایه و تفسیر ابن کثیر ج۴ص۶۳۴ و صحیح بخاری ج۳ص۱۶۳.


عایشه و حفصه آنقدر رسول خدا را آزار می دادند که تمام آنروز را خشمگین سپری میکرد. صحیح بخاری ج۶ص۶۹ و طبقات ابن سعد ج۸ص۵۶


عمربن خطاب به دخترش حفصه گفت: تو میدانیکه رسول خدا تو را دوست ندارد  .صحیح مسلم ج۴ص۱۸۸

اینکه بخاری به این مساله اعتراف میکند بیانگر آنست که خبر آزار رساندن آن دو به پیامبر میان مردم شایع ومتواتر شده بود.

مخالفت عایشه با خدا و پیامبر اکرم ص

عایشه و حفصه درحالیکه قرآن میفرماید: وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.
اما بارها با خدا و رسول خدا مخالفت کردند: عایشه و حفصه در زمان بیماری رسول خدا با او مخالفت کرده و هر کدام خواستند
تا پدر خود را برای امامت نماز جماعت دعوت کنند که پیامبر به آن دو فرمود: شما چون زنان فتنه گر اطراف یوسف هستید.

تاریخ الطبری ج۲ص۴۳۹ وسیره ابن هشام ج۴ص۳۰۱.

عایشه با کلام خداوند که میفرماید: "ای زنان پیامبر در خانه هایتان بنشینید وآرام بگیرید و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرایی نکنید)" . احزاب آیه۳۳)مخالفت آشکار کرده و راهی بصره گردید.

و سفارش رسول خدا مبنی بر امتناع ازجنگیدن با امیرمومنین علی بن ابیطالب را ندیده گرفت و آتش جنگ جمل را برافروخت
و درآن با امیرمومنین جنگیده و حفصه نیز میخواست در آن شرکت جوید اما برادرش عبدالله جلوی او را گرفت

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۲ص  -۸۰ و تاریخ طبری ج۳ص۴۷۷ و معجم البلدان ج۲ ص ۳۶۲ و....

درحالیکه رسول خدا فرموده بود: حسنین علیهم السلام دو سیدجوانان اهل بهشتند.

الکامل فی التاریخ ابن اثیر ج۲ص۱۰ و سنن ترمذی ج۲ص۳۰۶ و مسند احمد ج۳ص۳و.... .

عایشه ومروان بن حکم از دفن امام حسن مجتبی در کنار جدش رسول خدا جلوگیری کردند.

 مختصر تاریخ دمشق ابن عساکر ج۷ص۴۵- تاریخ ابوالفداء ج۲ص۲۵۵ و تاریخ یعقوبی ج۲ص۲۲۵.

و نیز عایشه در نسبت ابراهیم پسر پیامبر تشکیک کرد. المستدرک حاکم ج۴ص۴۲

و از خدیجه بد گفت. المنتظم ابن جوزی ج۳ص۱۸

بخاری دوری جستن پیامبر ص از زنانش را ذکر کرده است. صحیح بخاری ج۶ص۷۰

مسلم نزول آیه: "امیداست که اگر پیامبر شما را طلاق داد خدا به جای شما زنانی بهتر از شما به اوبدهدکه همه با مقام تسلیم و ایمان باشند" را درباره این حادثه تایید کرده است. مسلم ج۴ص۱۸۸

حاکم نیشابوری نیز گفته است: پیامبر ص عایشه و حفصه را طلاق داد امادوباره رجوع فرمود. المستدرک ج۴ص۱۶

این از چیزهایی است که بداخلاقی ناسازگاری وعدم محبت این دو را نسبت به پیامبر می رساند و نیز مبین خشم رسول خدا ص نسبت به آندو چون همسران نوح و لوط هستند.

آرزوی مرگ عایشه توسط حضرت رسول ص

عایشه میگوید: رسول خدا آرزومند مرگ من بود و میگفت: دوست داشتم تا زنده هستم پیش بیاید که بر تو نمازبخوانم و تو را دفن کنم. الطبقات ابن سعد ج۲ص۲۰۶

فتنه اینجاست !!
رسول خدا ص درباره منزل عایشه فرمود: فتنه اینجاست فتنه اینجاست فتنه اینجاست. از اینجا شاخ شیطان بیرون می آید.
بخاری ج۴ص۴۶

عایشه و تهمت شرکت پیامبر اکرم در مجلس غنا و رقص!
بخاری و مسلم از عایشه نقل میکنند که: دیدم پیامبر مرا با ردایش می پوشاندمن حبشی ها را که در مسجد بازی میکردند تماشا میکردم.که عمر آنها را بازداشت وپیامبر فرمود:آنها را به حال خو بگذار! ای حبشی ها آسوده خاطر باشید!
پس قدردخترکان نورسیده بازیگوش را بدانید. بخاری کتاب المناقب ج۲ص۱۷۹ وکتاب العیدین ج۱ص۱۲۳ - صحیح مسلم کتاب صلوه العیدین ج۲ص۶۰۸

و روایات بسیار دیگری که بخاری و مسلم از عایشه نقل کرده اند. و در تمامی آنها عایشه تهمت شرکت در مجلس زنان
و مردان وغنا و رقص را به پیامبر اکرم زده است.
جالب است که در این روایات دروغین عمر میخواهد از گناه دوری کند ولی رسول خدا او رابه گناه تشویق میکند !!!
همچنین جالب است که عایشه در این روایات دروغین میگوید جلس غنا و رقص در مسجد برگزار میشده است !!!
نمیدانم آیا پیامبر مسجد خود را برایاقامه نماز و قرائت قرآن ونشر تعالیم اسلام و اداره شوون مسلمانان بنا کرده بود یابرای نمایش رقص و سرگرمی ؟!

آیا میشود همسر پیامبر (عایشه و حفصه) خیانتکار و کافر باشد ؟؟؟
یکی از مسائلی که برخی  مطرح میکنند این است که چطور ممکن است همسر پیامبر این چنین جنایتکار و تبهکار باشد.
و این همه روایات جعلی برای خراب کردن چهره پیامبر ص نقل کرده باشد. و یا اینقدر پیامبر ص را اذیت کند که ایشان آرزوی مرگ عایشه را کند. اما این برای اولین بار در تاریخ نیست که می بینیم نزدیکان یکی از اولیای خدا کافر و خیانتکار است.
همه میدانیم که پسر حضرت نوح علیه السلام از کسانی بود که در طوفان غرق شد.
همچنین خداوند درباره عایشه و حفصه میفرماید:
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَقِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ.
یعنی: خداوند براى کسانى که کافر شده‏اندبه همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است‏، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو پیامبر سودى به حالشان در برابر عذاب الهى‏نداشت‏،
و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانى که وارد مى‏شوند!
پس نزدیکی و قرب به شخص صالح هیچگاه دلیل خوب بودن شخصی نمی باشد.


یا رسول الله عدالت پیشه کن !
این سخن این قدر توهین و بی احترامی بزرگی بود که حتی ابوبکر پس از این ماجرا عائشه دختر خود را سیلی می زند!
جالب اینجاست که تنها دو نفر جرات کردند که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله اینگونه توهین کنند. یکی عایشه و دیگری ذوالثدیة. ذوالثدیة از خوارج بود و در جنگ نهروان امیرالمومنین علیه السلام او را به درک واصل کرد. ذوالثدیة نیز به پیامبر اکرم صلی الله علیه واله چنین گفت:
به خدا قسم که عادل نیستی .پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در جواب او گفتند: پس چه کسی عادل است اگر من را عادل نمی دانی؟ (یحک فمن یعدل اذا لم اعدل)
هر دو (عایشه و ذوالثدیة) با مولا علی علیه السلام جنگیدندو با بغض مولا علی علیه السلام مردند.و هردوی آنها دو فتنه عظیم را به راه انداختند= جمل و نهروان.

تفسیر القرطبی ۱۸/۲۰۲ /کنزالعمال ۷/۲۹۴   /الطبقات ابن سعد ۸/۱۶۱  /فتح القدیر شوکانی ۵/۲۵۵تاریخ الطبری ۴/۷۶   /الاصابة ۲/۱۶۶۶۴۴  /صحیح بخاری ۳/۱۳۲۱   /صحیح مسلم ۲/۷۴۴

پیامبر آیاتی از قرآن کریم را فراموش کرد !!!
صحیح بخاری و مسلم با سند خود از عائشه روایت کنند که گفت: رسول خدا در مسجد به قرائت مردی گوش می داد که ناگهان گفت: رحمت خدا بر او باد. آیاتی را که فراموش کرده بودم به یاد آورد.

و در عبارتی دیگر این چنین است که: رحمت خدا بر او باد که آیات فلان و فلان را که از سوره فلان و فلان انداخته بودم به یادم آورد.
و در عبارت صحیح بخاری چنین است که:آنها را از سوره فلان و فلان فراموش کرده بودم.

بررسی این روایت
نمیدانم چگونه پیامبر صلی الله علیه و اله چنین سخن می گوید؟ در حالی که صحیح بخاری و مسلم با سند خود از ابن مسعود
روایت کنند که گفت: "بسیار بد است که کسی بگوید:ایه فلان و فلان را فراموش کردم. بلکه او خود فراموش شده است
قران را به حافظه بسپارید که آن سریعتر از رها شدن بند زانوی شتر از سینه مردان رها میشود."

و چگونه پیامبر اکرم قران را فراموش می کند در حالی که قرآن می فرماید: "سنقرئک فلا تنسی" یعنی به زودی بر تو می خوانیم و
تو فراموش نمی کنی. (سوره اعلی ایه ۷(
-صحیح بخاری کتاب فضائل القرآن ج۳ص۱۵۵ - صحیح مسلم کتاب صلاه المسافرین ج۱ص۵۴۳ مسند احمد ج۶ص۱۲
-صحیح بخاری کتاب الفضائل القران ج۳ص۱۵۵ صحیح مسلم ج۱ص۵۴۴.