متن شبهه

"انکار وجود حضرت رقیه
شهید مطهری در حماسه حسینی داستان حضرت رقیه و وجود او را از تحریفات عاشورا دانسته است و در یادداشتهای خود نوشته است:
از طفل امام حسین به نام رقیه که در شام مرده و بعد برایش ضریح ساخته اند اخیراً به هم بافته اند. (یادداشتها ج 2 ص 80)
ایشان در حماسه حسینی نیز در بیان تحریفات عاشورا می نویسند:
داستان طفلی از ابی عبدالله که در شام از دنیا رفت و بهانه پدر می گرفت و سر پدر را آوردند و همان جا وفات کرد. ( حماسه حسینی، شهید مطهری، ج 2 ص 585 و 586) ............"


پاسخ شبهه


1-در پی القای شبهات بی اساس از سوی برخی افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت رقیه بنت الحسین علیهماالسلام، مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ عصر ما تاکید کردند تشکیک در اصل وجود مقدس حضرت رقیه علیهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ایشان، بلکه ظلم به اهل بیت علیهم السلام است.

2-این بخش از کتاب حماسی حسینی که در متن شبهه وجود حضرت رقیه را انکار میکند مربوط به یادداشت‌های استاد شهید می باشد که در واقع فیش‌های تحقیقاتی ایشان بوده که قصد داشته اند بعدها راجع به آنها تحقیق نمایند تا به نتیجه نهایی و قطعی برسند. چنانکه در میان اهل پژوهش و تحقیق مرسوم است. ولی متأسفانه ناشر محترم آثار ایشان همانطورکه در مقدمه کتاب نیز تذکر داده است این یادداشت‌های خام را که هنوز در آنها تحقیق صورت نگرفته است، در کنار سخنرانی‌های استاد که دیدگاه‌های نهایی ایشان بوده، به چاپ رسانده است و این دستاویزی برای برخی اشخاص کم اطلاع و بعضاً معاند قرار گرفته است.


http://www.mortezamotahari.com/forum/default.aspx?g=posts&t=1455

3-ظاهرا نویسنده شایعه حتی این کتاب را یکبار هم مطالعه نکرده است!!کتاب حماسه حسینی جلد دوم بر خلاف ادعای نویسنده دارای 308 صفحه بوده و چنین مطلبی هم در آن یافت نشده !!!

 

http://www.bineshmotahar.ir/بانک-کتاب/145-حماسه-حسینی-جلد-دوم.html

 


4- اصل وجود دختری چهار یا سه ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسارت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است.


http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/3682/19918


5-بر خلاف ادعای نویسنده بنابر نقل اللهوف، نام حضرت رقیه (ع) بارها بر زبان امام حسین (ع) جاری شده است.
*همینطور مادر حضرت رقیه (ع) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.
*در رابطه با نام گذاری ایشان هم گویا این اسم (رقیه) لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین(ع)کمتر به چشم می خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین(ع)باشد، وجود دارد.در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (ع) دو اسم داشته اند و امکان تشابه اسمی نیز در فرزندان ایشان وجود دارد.


http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3674/3682/19918

6-علی بن عیسی اربلی ـ صاحب کتاب کشف الغمه (که این کتاب را در سال687 ه ق تألیف کرده است) به نقل از کمال الدین گفته است که امام حسین (ع) شش پسر و چهار دختر داشت ولی او نیز هنگام شمارش دخترها، سه نفر به نامهای زینب سکینه و فاطمه را نام می‌برد و از چهارمی ذکری به میان نمی‌آورد.
*احتمال دارد که چهارمین دختر همین رقیه (ع) بوده است.
*نظر علما در مورد وجود حضرت رقیه (س)


http://etedaal.ir/fa/news/92236


7-بر اساس جستجوهای انجام شده در کتاب دانشنامه امام حسین(ع) جلد 1 و در صفحه 393 این نتیجه یافت شد که بر پایه اسناد روایى و تاریخى نمى توان در باره موضوع این پژوهش ، نظر قاطعى ارائه کرد ؛ لیکن کراماتى که از این مزار نورانى دیده شده و مى شود، مؤیّد اعتبار معنوى آن است و در هر حال ، بى تردید ، گرامیداشت این مکان منتسب به اهل بیت علیهم السلام ، لازم است.(عینا کلام آیت الله ری شهری)


http://lib.eshia.ir/27254/1/393


8-بر اساس تحقیقات انجام شده شبهه ذکر شده در متن از استاد محمد هادی یوسفی غروی در منبع ذکر شده در متن شایعه یافت نشد!


http://www.ghbook.ir/index.php?name=%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%B9%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%20%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%206&option=com_mtree&task=readonline&link_id=14014&page=210&chkhashk=87E932C8A0&Itemid=&lang=fa


*استاد یوسفی غروی معتقد است، ماجرای خرابه شام و شهادت دختری از خاندان اهلبیت امری مستند است.


http://www.pasokhgoo.ir/node/88739


9-در انتها با توجه به دوره‌ها و غارت‌ها و کتابخانه‌سوزی‌هایی که در طول تاریخ شیعه رخ داده است، نمی‌توان به قطعیت ادعا کرد که نیافتن دلیل و سند، نشانه نبودن آن واقعه است؛ چراکه احتمال بودن و نرسیدن به اندازه نبودن، وجود دارد.

*در قضایای تاریخی یقین مطلق وجود ندارد و نمی‌توان به صرف به یقین نرسیدن نسبت به یک موضوع، آن را کنار گذاشت؛ چراکه با این روش، بسیاری از سرفصل‌های تاریخی باید کنار گذاشته شوند


در نتیجه، با توجه به شهرت فراوان مسئله، و با توجه به نظرات موافق فقها و مراجع معاصر نسبت به وقوع چنین ماجرایی، می‌توان وجود کودکی سه‌ یا چهار ساله را ممکن دانست، حال با هر نامی.

 

لینک مطلب جهت انتشار http://anti-shayee.blogfa.com/post/18

 

آدرس کانال آنتی شایعه در تلگرام https://telegram.me/Anti_shaye

[ یکشنبه دهم آبان ۱۳۹۴ ] [ 10:39 ] [ آنتی شایعه ] [ آرشیو نظرات ]